/
Tips til effektiv markedsføring av elektrikere, håndverkere og fagfolk
Elektriker i telefon med kunde kontaktet via google ads
Lokal markedsføring

Tips til effektiv markedsføring av elektrikere, håndverkere og fagfolk

Hvis du ønsker å ta bedriften din til neste nivå, er du kommet til rett sted. Her vil vi effektivt vise deg hvordan bedriften din kan gjøre det stort innen digital markedsføring. Du vil lære enkle grep for å komme deg hestehodet foran konkurrentene i området, på både kort og lang sikt.

Lesetid: 5 min. Skrevet av: Kjetil Grøsland

Elektrikerbedrifter, rørleggere og andre håndverkere har vært relativt lite flinke på digital markedsføring, men dette er i gradvis endring. Tar du grep nå kan du skille deg godt ut og vinne lokalmarkedet ditt og bygge solide relasjoner med nye kunder.

For å lykkes å vinne flere henvendelser gjennom markedsføring må følgende tre beherskes:

  • Bli sett
  • Bli vurdert
  • Bli valgt

BLI SETT av de som trenger elektriker/fagfolk i ditt område

Hvor begynner man å lete etter elektriker dersom behovet melder seg? Over 90% vil nok svare at søket begynner på Google dersom man ikke allerede har en fast elektriker. Selv dem som har tidligere relasjon med en håndverk vil vurdere å sammenligne med andre. Slik er den moderne pris- og kvalitetsbevisste kunden i dag.

Google er den viktigste kilden til nye kunder i dag. Der finner man de aller fleste elektrikere og håndverkere. Sett bort i fra lokasjon, vil de aller fleste velge å kontakte det fåtallet bedrifter som skiller seg best ut. Bedrifter som gjør det godt på Google blir dermed solide vinnere i lokalmarkedet, og vil høste stort gjennom nye attraktive henvendelser og en posisjon der man kan:

  • fylle kalendere
  • plukke de beste oppdragene
  • øke prisene

Kom høyt opp i Google Søk helt gratis - med en optimalisert nettside

Et optimalisert nettsted kan hjelpe bedrifter med å komme høyere i søkeresultatene på Google. En smart utformet nettside bruker relevante søkeord taktisk plassert på nettsiden. I tillegg er nettstedet trimmet for å laste kjapt og med god struktur. Med dette øker du sjansene for at Google viser nettstedet ditt høyere opp i søkeresultat og du blir funnet av fler potensielle kunder.

Nettstedet vi har laget for elektriker-bedrifter er optimalisert for Google Søk og kan kjøpes her.

I tillegg er bruk av Google Ads for å nå ut til et større publikum en effektiv måte å markedsføre tjenestene dine på.

Ta snarveien helt til toppen - gjennom annonsering på Google

En måte å nå toppen av søkemotorene er gjennom betalt annonsering på Google Søk og Google Maps. Ved å plassere annonser på begge stedene, vil du bli sett først i det øyeblikket en potensiell kunde søker etter tjenestene dine. Om du har mange gode anmeldelser vil det samtidig vises og bedriften fremstår allerede som et godt valg. Selv om vedkommende velger å titte på flere bedrifter, er din bedrift nå allerede blant topp tre som vurderes.

Google Ads er annonseringsplattformen til Google. Gjennom denne kan du nå ut på Google Søk, Maps, Discovery, Youtube, Gmail og mer. Verktøyet er mulig å lære seg selv, men dessverre noe avansert. Har du kunnskap og vier tid vil dette gi særdeles gode resultater.

Ønsker du hjelp av noen som gjør dette for deg? Treffsikker AS har spisskompetanse innen markedsføring av elektrikere og håndverkere via annonsering på Google, og har gjort det enkelt å komme i gang.

Nye kundevurderinger jevnlig gir synlighet i Google Søk og Google Maps

Google prioriterer bedrifter som jevnlig får nye og gode kundevurderinger. Slikt er sterkt signal om at bedriften er populær og et godt valg, noe Google gjerne vil vises til andre søkende.

De aller fleste bedrifter gjør ingenting aktivt med å få kundevurderinger. Vi har derfor utviklet en automatisert løsning som hjelper deg å innhente gode vurderinger på Google fra fornøyde kunder.

BLI VURDERT av de som finner deg på Google Søk og Maps

Kundevurderinger påvirker valg av bedrift

Vurderinger online leses mer enn noen gang. 77% sa i 2021 at de alltid eller jevnlig leser online vurderinger når de leter etter lokale bedrifter (opp fra 60% i 2020).

I BrightLocal sin undersøkelse fra 2022 ble det også funnet at 49% av forbrukerne stoler på online anmeldelser like mye som de stoler på anbefalinger fra familie og venner.

Kundeanmeldelser av din bedrift har særdeles stor innvirkning. Det vil hjelpe deg med å bygge tillit hos potensielle kunder, og vil føre til at en større andel vurderer deg som et godt og sikkert valg.

Vi anbefaler alle bedrifter om å danne seg rutiner for å spørre alle sine kunder om å skrive vurderinger etter endt oppdrag. Dessverre blir dette ofte ikke fulgt opp over tid. Treffsikker AS har derfor utviklet en automatisk tjeneste som hjelper deg å samle inn 5-stjerners anbefalinger på Google fra fornøyde kunder.

Fremstå attraktiv på Google slik at de klikker seg inn til ditt nettsted

Hvordan ser bedriften din ut i søkeresultatet? Har du attraktive bilder? Appellerende tekst som treffer kundens behov? Hvordan du fremstår på Google med tekst og bilder har særdeles stor innvirkning på om potensielle kunder velger å klikke seg inn til nettstedet ditt. Med enkle grep kan du her fremstå mer attraktiv enn konkurrentene dine, og gjør du det øker du sannsynligheten for at de klikker seg inn til ditt nettsted og eventuelt velger å kontakte din bedrift.

BLI VALGT ved å overbevise med en solid profesjonell nettside

Nettsiden danner inntrykket av bedriften

Det første trinnet i markedsføringen av elektrikere, håndverkere og fagfolk er å lage en profesjonell nettside. Dette vil hjelpe deg å bygge et bilde av virksomheten som sikrer at potensielle kunder blir overbevist om å kontakte deg. Om ikke nettstedet overbeviser, vil effekten av andre markedsføringstiltak bli sterkt redusert. Derfor begynner man ofte med å sikre at man har en god solid nettside på plass først.

Nettstedet ditt må projisere inntrykket av at du er profesjonell bedrift som leverer de tjenestene vedkommende er ute etter. Du bør sørge for at nettstedet ditt er enkelt å navigere, inneholder viktig informasjon om virksomheten din og inkluderer overbevisende vitnesbyrd fra fornøyde kunder. I tillegg bør du komme i kontakt med potensielle kunder på flere måter – via e-post, telefon eller personlig. På denne måten kan du bygge et sterkt forhold og lede dem gjennom kjøpsprosessen.

Med enkelt språk, overbevis om at din bedrift er beste valg

Din suksess på nett avhenger av å sørge for at folk føler seg trygge på å kontakte deg direkte – selv om de ikke vet hvor de skal begynne. Fremstå derfor som en som kan ta god ledelse om ønske og få jobben gjort, på kunden sine premisser. Vit at de fleste trolig vil besøke flere nettsteder før de bestemmer seg, så sammenlign gjerne hvordan din bedrift fremstår i språk og tone versus konkurrentene dine.

Enkelt å komme i kontakt på flere måter

Gjør det enkelt å ta kontakt med deg. Minimum via lett tilgjengelig telefon, epost og kontaktskjema. Dersom du tilbyr chat og vakttelefon fremstår du enda mer tilgjengelig og fremoverlent enn konkurrentene dine.

Når du mottar henvendelser bør disse besvares så snart som mulig, eventuelt med en automatisert melding dersom det er utenom åpningstid og svar vil måtte vente på seg.

Kort oppsummert

Den mest effektive markedsføring du kan gjøre for din bedrift foregår i øyeblikket noen søker etter det du tilbyr. Da de fleste begynner søket etter elektriker og håndverker på Google, er det her du bør begynne. Få dette på plass før du vurderer andre former for markedsføring.

Hvis du ønsker å bli sett på som en foretrukket bedrift på Google Søk og Maps, må du sørge for at nettstedet ditt er godt optimalisert og at du fremstår attraktiv i søkeresultatet. Dine kundeanmeldelser vil også spille en avgjørende rolle i denne forbindelse. Ved å bli valgt av de som leter etter elektrikere eller håndverkere, kan du raskt bli en av de beste utfordrerne og dominere ditt nærområde.

Bør du markedsføre selv eller få noen til å gjøre det for deg?

Digital markedsføring er tidkrevende arbeid som krever spisskompetanse. Det er fint mulig å tilegne seg dette via å søke informasjon på nett, men vit at dette vil kreve mye av din tid og at feilsteg vil gjøres.

Kontinuitet kreves også for å måle og optimalisere. Den digital verden er i stadig endring så her gjelder det å følge med. Vi anbefaler dermed at du outsourcer digital markedsføring, søkemotoroptimalisering og webdesign til et profesjonelt byrå.

Velg et byrå som…

  • bryr seg
  • kjenner situasjonen til elektriker/håndverkere
  • kan lokal markedsføring
  • er resultatfokusert
  • kosteffektivt
  • gir direkte kontakt med utførerne

Styr unna byråer som…

  • binder deg i lang tid til sine avtaler
  • lover men ikke holder ord
  • med mange ansatte, din avtale blir uviktig
  • har store utgifter
  • har store lovnader
  • har komplekse avtaler

Treffsikker AS hjelper elektrikere og fagfolk med lokal markedsføring

Dette er noe av det vi kan hjelpe deg med:

  1. Annonsering på Google
  2. Nytt nettsted som overbeviser
  3. Optimalisering av nettsted for Google Søk
  4. Innsamling av gode kundevurderinger
  5. Analyse og resultatrapportering

Kontakt oss i dag for en hyggelig uforpliktende prat om markedsføring av elektrikere og andre typer fagfolk!

Kilder

Tilbud: Markedsføring av elektrikere og fagfolk

Interessert?

Send oss en melding.
Vi ser frem til å høre fra deg!

Logo: Norsk Tipping. Firmaet Treffsikker AS har bakgrunn i.
Logo Red Performance · Performance Marketing byrå i Oslo
Logo Bohus. Møbelkjede og tidligere kunde av Treffsikker AS
Logo Nikita