Tips til effektiv markedsføring av elektrikere, håndverkere og fagfolk

Lesetid: ca 3 min
Skrevet av: Kjetil Grøsland
Publisert: 10.11.2020

Er du ute etter mer profitt?

Og leverer du tjenester til private innen f.eks. elektro, rør, bygg e.l.? Da er du kommet til rett sted.

Her får du konkrete tips til hva som kan gjøres for å få betydelig fler spennende kundehenvendelser. Slik at du kan fylle kalendere til ansatte, plukke de mest profitable oppdragene og/eller øke timeprisen din.

Det er med stor glede jeg deler mine beste anbefalinger. Basert på ti års erfaring med resultatfokusert markedsføring på vegne av mangetallige lokale næringsdrivende til Norges mest kjente merkevarer, som konsulent i et av landets mest premierte markedsføringsbyråer. Les mer om Treffsikker AS her.

Anbefalingene vi kommer med her er:

  • enkle
  • uforpliktende
  • rimelige
  • særdeles merkbare

La oss først se kort på noen forutsetninger.

Møt nye tider med åpne armer

Etter å ha vært i drift i mange år er det inderlig lett og gå seg fast i gamle spor. Og det som fungerte før fungerer nødvendigvis ikke like fint i dag. Avisannonsering er et eksempel på dette som mange fremdeles holder fast ved til tross for dalende lesertall, mangelfull måling av effekt og særdeles kostbare priser.

Om noe fungerte godt tidligere, betyr ikke at det fungerer like godt i år. I vår moderne tid finnes det gode kosteffektive alternativer for dem som vil ha flere kundehenvendelser og mer profitt. Og for deg som vil både spare din egen tid, finnes det mye god hjelp å få.

Korona-situasjonen har satt fart på adferdsendring hos forbrukerne

Med mer hjemmesitting og fare for smittespredning, er det ingen overraskelse at folk ble enda flinkere til å gjøre research hjemmefra før de kontaktet et firma. I september 2020 ble det målt all-time-high på antall Google-søk på ordet "elektriker"!

Når folk er mindre på farten har de mer tid til å gjøre research og vurderinger. Det er ikke dermed sagt at dette fører til flere henvendelser. Selv om det søkes mer så ser forbrukeren i stadig mer grad etter bekreftelse på at det er et klokt valg før de endelig bestemmer seg. Og det å ta kontakt sitter lengre inne enn før. Derfor er det særdeles viktig at din bedrift både betrygger og overbeviser når kundene finner deg på nett! Dette kommer vi mer inn på nedenfor.

Pandemien har utvilsomt gjort oss mer digitale. Og når folk søker etter fagfolk, så skjer det aller mest på Google.

Spar penger og reinvester

Det er overraskende hvor mye lokale bedrifter fremdeles betaler til 1881, gule sider, lokalaviser og sponsing av lokale idrettslag og arrangementer. Å støtte andre næringer er fint, men når det spiser av din egen profitt så skulle man helst visst for sikkert at dette ga det minimum tilsvarende tilbake. Ikke bare som omsetning, men som profitt.

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” John Wanamaker (1838-1922)

Den tradisjonelle markedsføringen er vanskelig å måle. Test derfor en midlertidig periode å sette slike tiltak på pause, for så å se om man oppdager en merkbar effekt eller ei.

Pengene du sparer kan du samtidig flytte til andre markedsføringstiltak for å innhente erfaring. En slik utprøvende innstilling hjelper enhver bedrift ut av stagnasjon og inn i en mer spennende hverdag. De aller fleste opplever økt profitt, da det finnes betydelig mer effektive og rimeligere måter å markedsføre seg på.

Elektrikere og fagfolk lykkes bedre når de går inn for å vinne oppmerksomheten blant dem som er søkende, istedenfor kampanjebasert avisannonsering og langtekkelig og uklar markedsføring, som f.eks. sponsing.

Vi hjelper el-bedrifter og fagfolk med resultatskapende markedsføring.

3 faser du må lykkes i for å få flere kundehenvendelser

  1. Bli sett
  2. Bli vurdert
  3. Bli valgt

Dagens kunder er smartere enn noen gang. Vi sammenligner og foretar mange vurderinger før vi tar kontakt. Selv de eldre har kommet godt etter. Det er derfor i økende grad risikofylt å basere seg at gamle trofaste kunder kommer tilbake, eller at de ringer deg fordi du støtter det lokale fotballaget.

I dag ser vi etter det beste alternativet før vi tar kontakt med fagfolk. I denne prosessen leser vi gjerne kundeanmeldelser, da andres erfaring er noe som gir oss en pekepinn på om vi også vil bli fornøyd med valget i etterkant. Vi danner oss et bilde av de ulike bedriftene ved å sammenligne kundeanmeldelser, nettsider og bedriftsprofiler.

Og hvor starter alle disse undersøkelsene?

Trakt for digital markedsføring og hvordan kunden beveges trinn for trinn mot kjøp gjennom digital markedsføring

Vinner du på Google vinner du stort

I 2019 ble det gjort 65 000 søk etter "elektriker" rundt om i Norge. Dette er potensielle kunder i modus til å kjøpe tjenestene du leverer. Det er dermed helt essensielt at din bedrift er godt synlig, og fremstår som et bedre valg enn konkurrentene dine.

Vi hjelper bedriften blant annet med å:

  • Komme øverst i søkeresultatet gjennom betalt annonsering
  • Komme naturlig høyt opp i søkeresultatet ved å optimalisere nettstedet
  • Bli topp tre bedrifter i kartmodulen
  • Skille seg ut i Google Maps
  • Få flere femstjerners kundeanmeldelser
  • Optimalisere bedriftsprofilen på Google

Når noen søker etter "elektriker (stedsnavn)" blir din bedrift altså særdeles godt synlig. Deretter sørger vi for å presentere bedriften på en måte som appellerer bedre enn konkurrentene, støttet opp av et høyt antall gode kundeanmeldelser. Til hjelp har vi et hemmelig verktøy konkurrentene dine ikke vet om.

Målet er at den søkende kunden har fått en ekstra interesse for din bedrift, forsterket og betrygget av andres utsagn. Essensielle steg på vei mot å vinne kunden. Vi har år med erfaring og spesialiserer oss på å hjelpe elektrikere og fagfolk med dette.

Det neste avgjørende steg finner sted når vedkommende klikker seg inn på ditt nettsted. Man ser ikke bare etter mer informasjon, men også etter bekreftelse på at din bedrift er rett valg.

Skap tillit og overbevis gjennom en god nettside

Vel inne på nettsiden din har du nå full anledning til å skape ytterligere tillit og overbevise vedkommende om at det er din bedrift man skal kontakte. I dette møtet mellom kunden og bedriften, er det særdeles stor forskjell mellom hvilke bedrifter som gjør det bra og dårlig.

Etter å ha analysert nettsider til mer enn 100 el-bedrifter i Norge, er det ganske klart at standarden ligger forholdsvis lavt. De aller fleste bedrifter har dermed mye å tjene på å oppgradere nettstedet sitt, til et som kommuniserer med den besøkende på en vennlig og profesjonell måter, besvar informasjonsbehov og oppfordrer til å ta kontakt.

For å hjelpe deg og andre fagfolk har vi utarbeidet en særdeles sterk nettsidemal som vi bruker som utgangspunkt for din nye side. Den er basert på tiår med erfaring og følger de beste praksiser. Denne nettsiden, som du kan prøvekjøre her, har vi allerede spesialtilpasset og publisert for andre el-bedrifter. De opplevde umiddelbar vedvarende økning i antall kundehenvendelser. Den lille investeringkostnaden ble dermed fort innhentet. Prisen ligger langt under hva byråer tar seg betalt for. Dette for at vi sparer mye jobb ved å bruke en mal som utgangspunkt, samt at vi vil at terskelen skal være lav slik at du benytter deg av denne muligheten! Les mer om tilbudet her.

De bedriftene som allerede har fått sin egen versjon av nettsiden, har fått særdeles gode tilbakemelding fra kunder som kom på besøk. Den største forklaringen til hvorfor nettsidemalen fungerer så godt er at den kommuniserer med den besøkende på en rolig imøtekommende og dialogbasert måte. Gradvis blir den besøkende kjent med bedriften og tjenesten. Spørsmål adresseres og bekymringer beroliges, støttet opp av utsagn fra andre fornøyde kunder, lovnad fra daglig leder m.m. Nettsiden får din bedrift til å fremstå som profesjonell, imøtekommende og til å stole på. Ja, pris er viktig, men  vi mennesker er også særdeles styrt av følelser. Vi foretrekker å forholde oss til bedrifter vi liker, og finner dermed frem grunner for å legitimere valget på tross av pris.

Ta en titt på nettsiden din og spør deg om følgende?

  • Hvor god er egentlig? Appellerer den vennlig? Skaper den tillit?
  • Er den lett og fin å finne frem for dem som ikke kjenner den?
  • Yter den maksimalt? Som din viktigste salgsmann, kunne den vært bedre?

Ønsker du en gratis profesjonell vurdering av nettstedet ditt?

Ta kontakt!

81%
søker på nett etter tjenester
65 000
google-søk på "elektriker"
Norge 2019

Vinn kunder før konkurrentene dine

Med en ny nettside, annonsering og optimalisering på Google vil du oppleve et betydelig høyere antall kundehenvendelser. De velger rett og slett deg fremfor konkurrentene dine. Dette er kunder som allerede har behov for dine tjenester og bare en vurdering unna å velge deg. Derfor anbefaler vi å få dette på plass før du bruker penger på annen markedsføring.

El-bedrifter i Norge er forøvrig ganske sene med å fornye seg innen dette med digital markedsføring, og dine konkurrenter gjør sannsynligvis bare en middelmådig jobb. Dette gir deg en god mulighet til å få et godt forsprang og gradvis etablere posisjonen der du dominerer ditt nærområde.

Kom i gang med oss, og få en god solid ærlig partner på laget. Få resultater som vedvarer. Vi vil jobbe dedikert med deg i ditt område og gjøre at du vinner betraktelig flere kunder.

Ta kontakt med oss nå!

Nytt nettsted levert til Øyvind Aasen i Lux Fide, kunde av Treffsikker AS.
Øyvind Aasen
Daglig leder
Lux Fide AS
Stjernerangering av hvor fornøyde kundene har vært med Treffsikker ASStjernerangering av hvor fornøyde kundene har vært med Treffsikker ASStjernerangering av hvor fornøyde kundene har vært med Treffsikker ASStjernerangering av hvor fornøyde kundene har vært med Treffsikker ASStjernerangering av hvor fornøyde kundene har vært med Treffsikker AS

"Treffsikker AS har laget nettside for både vårt firma og flere av våre kunder. Stiller opp med forslag og løsninger som har gitt utrolig god respons. Fantastisk service, fagkunnskap, lidenskap og pris. Anbefales på det aller sterkeste!"

Interessert?

Vi brenner for næringsliv og entreprenører.
La oss ta en helt uforpliktende prat :)
Ta kontakt