/
Alt du trenger å vite om Google Reviews og online anmeldelser
Person gir fem stjerner på Google Reviews via mobilen
Reviews · Markedsføring

Alt du trenger å vite om Google Reviews og online anmeldelser

Se hva vi ofte blir spurt om når det gjelder online reviews og vurdering på f.eks. Google, Facebook, Trustpilot etc.

Lesetid: 7 min. Skrevet av: Kjetil Grøsland

Hvorfor bør man få flere reviews?

  • Bli valgt av flere av dem som søker etter dine tjenester og produkter
  • Søkemotorer som Google fremhever bedrifter med gode vurderinger
  • AI-baserte assistenter baserer seg i større grad på å anbefale bedrifter gode vurderinger
  • Førsteinntrykk farges av hvor mange stjerner og vurderinger man har
  • Fremstå som populær og ofte valgt ved hjelp av mange reviews
  • Fremstå som solid og tillitsfull med en god snittscore
  • Eksisterende kunders oppfatning vil også påvirkes av hvordan bedriften fremstår

Les gjerne denne artikkelen om hvordan anmeldelser, reviews og vurderinger kan være svært viktig for din bedrift.

Hvordan få flere reviews?

Her følger forslag på hvordan du kan få flere reviews i prioritert rekkefølge ut ifra hva som gir flest reviews

  1. Spør muntlig (kundeservice, selger, ansatt i kundekontakt)
  2. Spør skriftlig (epost, SMS, chat)
  3. Del link i digital kommunikasjon
  4. På nettstedet
  5. Epost-signatur
  6. Sosiale medier

Vi har utviklet to tjenester som hjelper deg å få flere reviews.

a) Bestill visittkort med din bedriftslogo og QR-kode som leder til å skrive vurdering på din Google bedriftsprofil. Ved å også gi dette når man spør muntlig, øker man sjansen for at vedkommende velger å skrive. Les mer om tjenesten her.

b) Automatisk innsamling av reviews ved SMS-utsendelse til kundene dine. Tjenesten vi har utviklet mottar fornavn og mobilnummer enten automatisk ved sammenkobling til dine systemer, eller ved manuell inntasting. På gunstige tidspunkter sendes det SMS til kunden som måler hvor fornøyd vedkommende er, og sender så link til å skrive vurdering på din Google bedriftsprofil. Les mer om tjenesten her.

Hva med å tilby noe ekstra til dem som skriver?

God ide, men frarådes de aller fleste tilfeller. Google, Trustpilot, Facebook og de fleste andre review-plattformer har retningslinjer hvor dette ikke er lov. Profilen din kan bli permanent blokkert eller fjernet dersom man blir tatt for dette. Dette fordi det gir et meget falsk inntrykk av bedriften dersom kunder blir insentivert til å skrive positive omtaler.

Fra hvem bør man ideelt sett få reviews?

Det er først og fremst viktig å få mange reviews. Med et stort antall fremstår man som populær samtidig som man får tillit til at antall stjerner man har i snitt gjenspeiler virkelighet. Google Reviews er en av flere plattformer som også har retningslinjer som tilsier at man ikke skal velge ut kun enkelte, men derimot spørre alle.

For å svare på spørsmålet, fremheves det at følgende gir mer positivt inntrykk for dem som leser dine reviews:

  • Fornøyde kunder
  • Nyforelsket
  • Nylig mottatt tjeneste/produkt
  • Fersk tilstrekkelig erfaring
  • Folk i status-posisjoner

Gjentar til slutt at det viktigste er å oppnå et godt antall da dette gir tillit til snittscoren.

Bør man bare spørre enkelte kunder om reviews?

Det er egentlig i mot retningslinjer å spørre kunde utvalgte om reviews. God regel å følge er derimot å spørre alle.

Hvordan får man gode reviews?

Vær bevisst over følgende:

  • Har vedkommende fått tilstrekkelig erfaring med produktet/tjenesten/firmaet?
  • Hvilken ukedag / klokkeslett er ideelt hvor vedkommende har nok tid?
  • Hvordan formulerer du deg når du spør?

Folk er travle og utfallet avhenger av om forespørselen treffer på rett tid. Spesielt siden dette tar tid fra vedkommende i en travel hverdag. Det er også vesentlig at vedkommende nylig har hatt interaksjon med produktet/tjenesten slik at opplevelsen er ferskt i minne. Det må riktignok ikke ha gått for lang tid, da spesielt positive opplevelser glemmes mer og mer over tid. Til sist er det man måter å spørre om. Her gjelder det å finne en gylden middelvei hvor du spør på en vennlig og samtidig oppfordrende måte som fører til at flest mulig tar seg tid. Det kan også være et godt tips å nevne hvor mye til hjelp en anmeldelse på f.eks. Google kan være. En hjelp både til bedriften, men også til andre i fremtiden som søker etter en bedrift for tilsvarende tjeneste/produkt. Med dette vil vedkommende føle at man hjelper flere og at sin ytring kan bety noe.

Hvilken review-tjeneste bør man satse på?

Kort fortalt er Google Reviews den vi anbefaler først. Dette fordi den er mest brukt og har en trend som indikerer at den også vil bli mest brukt i fremtiden. Facebook, Trustpilot og andre tjenester er også verdifulle, men dersom du må velge en så velg Google Reviews. Med tanke på søkemotoroptimalisering og hvordan bedriften fremstår på Google er det også mer verdi i å satse på Google. Søkemotorer og kommende assistenter med kunstig intelligens vil også benytte flere plattformer, så en god spredning er heller ikke dumt dersom man har anledning til det. Sats derimot først på å få en god snittscore og et høyt antall reviews på Google Reviews da bedriften fremstår som et solid førstevalg for potensielle kunder når de søker etter bedrifter på Google.

Hvor mange reviews bør man ha?

Det kort svaret er betydelig mer enn konkurrentene dine. Om bedriften din har dobbelt så mange så fremstår din bedrift som åpenbart oftere valgt. Antallet må også overstige et minimum på 30 vurderinger. Befinner bedriften din seg i Oslo, Trondheim eller Bergen sentrum bør dette minimumsmålet settes høyere. Dersom bedriften har få omtaler skapes det tvil om bedriften er videre aktiv og selv med 5-stjerners score kan man miste tillit til at dette er vurdering reell om det er basert på kun et fåtall vurderinger. Mange mistenker bedrifter for å få ansatte og venner til å skrive vurderinger. Er antall vurderinger høyt så får man god tillit til at det er ekte kunder som stort sett står for stjerne-scoren.

Hvilken snittscore bør man ha?

På en score med opptil fem stjerner bør man ideelt sett ha 4,7 til 4,9 i snittscore. 5 stjerner i snitt frarådes da det fremstår for godt til å være sant. En slik perfekt score kan vekke mistanke om at man har insentivert innsamling, bare spurt fornøyde kunder eller at det er reviews fra venner, bekjente eller falske brukere.

Din snittscore bør også være høyere enn konkurrentene dine. Jo høyere snittscore, jo mergodt valg fremstår du å være.

Snittscoren sees alltid i sammenheng med antall reviews. Antall reviews øker tilliten til at snittscore er representativ for virkeligheten, samtidig som det indikerer hvilke bedrifter som blir oftest valgt. Din bedrift vil derfor score bedre med 4,8 i snitt fra 86 omtaler, til forskjell fra konkurrenten din med snitt på 5,0 basert på 14 omtaler.

Hva gjør man dersom man får negative omtaler?

Ikke fortvil, en negativ omtale kan snus til noe positivt for bedriften din, dersom det håndteres på rett måte. Les denne artikkelen om hvordan man svarer på negative omtaler.

Det er meget verdifullt å også ta til seg hva kunden klager på i en negativ omtale. Evaluer tiltak bedriften kan gjøre for å unngå at flere opplever det samme i fremtiden.

Bør man spørre alle på en gang, eller litt om litt?

Litt om litt. Etabler en rutinemessig innsamling av reviews slik at du både når og overgår mål over tid. Grunner til dette er:

  • Unaturlig stor vekst i antall reviews på kort tid kan bli oppfattet negativt av review-plattformene og medføre konsekvenser.
  • Google og andre søkemotor fremhever ikke bare bedrifter som har gode vurderinger, men også dem som har konsistente gode vurderinger over tid.
  • Rutinemessig tilnærming øker sjansen for at man oppnår mål på et godt antall reviews, ved å ta tiden til hjelp.
  • Konkurrenter kan våkne opp når de ser din bedrift med mange bedre vurderinger. Med en etablert rutine for innsamling av reviews vil du kontinuerlig styrke posisjon

Hvordan setter man i gang?

Vi i Treffsikker AS brenner for å hjelpe bedrifter med digital markedsføring og spesielt dette med online vurderinger. Sammen kan vi hjelpe dere i å komme i gang med å ta opp konkurransen, samt bli det åpenbare valget blant dem som søker etter dine tjenester og produkter.

Lurer du på mer?

Vi svarer deg snarlig dersom du sender oss en epost på kjetil@treffsikker.no

Kilder

Vinn markedet med flest anmeldelser på Google

Interessert?

Send oss en melding.
Vi ser frem til å høre fra deg!

Logo: Norsk Tipping. Firmaet Treffsikker AS har bakgrunn i.
Logo Red Performance · Performance Marketing byrå i Oslo
Logo Bohus. Møbelkjede og tidligere kunde av Treffsikker AS
Logo Nikita