Se hva vi ofte blir spurt om når det gjelder online reviews og vurdering på f.eks. Google, Facebook, Trustpilot etc.
Les gjerne denne artikkelen om hvordan anmeldelser, reviews og vurderinger kan være svært viktig for din bedrift.
Her følger forslag på hvordan du kan få flere reviews i prioritert rekkefølge ut ifra hva som gir flest reviews
Vi har utviklet to tjenester som hjelper deg å få flere reviews.
a) Bestill visittkort med din bedriftslogo og QR-kode som leder til å skrive vurdering på din Google bedriftsprofil. Ved å også gi dette når man spør muntlig, øker man sjansen for at vedkommende velger å skrive. Les mer om tjenesten her.
b) Automatisk innsamling av reviews ved SMS-utsendelse til kundene dine. Tjenesten vi har utviklet mottar fornavn og mobilnummer enten automatisk ved sammenkobling til dine systemer, eller ved manuell inntasting. På gunstige tidspunkter sendes det SMS til kunden som måler hvor fornøyd vedkommende er, og sender så link til å skrive vurdering på din Google bedriftsprofil. Les mer om tjenesten her.
God ide, men frarådes de aller fleste tilfeller. Google, Trustpilot, Facebook og de fleste andre review-plattformer har retningslinjer hvor dette ikke er lov. Profilen din kan bli permanent blokkert eller fjernet dersom man blir tatt for dette. Dette fordi det gir et meget falsk inntrykk av bedriften dersom kunder blir insentivert til å skrive positive omtaler.
Det er først og fremst viktig å få mange reviews. Med et stort antall fremstår man som populær samtidig som man får tillit til at antall stjerner man har i snitt gjenspeiler virkelighet. Google Reviews er en av flere plattformer som også har retningslinjer som tilsier at man ikke skal velge ut kun enkelte, men derimot spørre alle.
For å svare på spørsmålet, fremheves det at følgende gir mer positivt inntrykk for dem som leser dine reviews:
Gjentar til slutt at det viktigste er å oppnå et godt antall da dette gir tillit til snittscoren.
Det er egentlig i mot retningslinjer å spørre kunde utvalgte om reviews. God regel å følge er derimot å spørre alle.
Vær bevisst over følgende:
Folk er travle og utfallet avhenger av om forespørselen treffer på rett tid. Spesielt siden dette tar tid fra vedkommende i en travel hverdag. Det er også vesentlig at vedkommende nylig har hatt interaksjon med produktet/tjenesten slik at opplevelsen er ferskt i minne. Det må riktignok ikke ha gått for lang tid, da spesielt positive opplevelser glemmes mer og mer over tid. Til sist er det man måter å spørre om. Her gjelder det å finne en gylden middelvei hvor du spør på en vennlig og samtidig oppfordrende måte som fører til at flest mulig tar seg tid. Det kan også være et godt tips å nevne hvor mye til hjelp en anmeldelse på f.eks. Google kan være. En hjelp både til bedriften, men også til andre i fremtiden som søker etter en bedrift for tilsvarende tjeneste/produkt. Med dette vil vedkommende føle at man hjelper flere og at sin ytring kan bety noe.
Kort fortalt er Google Reviews den vi anbefaler først. Dette fordi den er mest brukt og har en trend som indikerer at den også vil bli mest brukt i fremtiden. Facebook, Trustpilot og andre tjenester er også verdifulle, men dersom du må velge en så velg Google Reviews. Med tanke på søkemotoroptimalisering og hvordan bedriften fremstår på Google er det også mer verdi i å satse på Google. Søkemotorer og kommende assistenter med kunstig intelligens vil også benytte flere plattformer, så en god spredning er heller ikke dumt dersom man har anledning til det. Sats derimot først på å få en god snittscore og et høyt antall reviews på Google Reviews da bedriften fremstår som et solid førstevalg for potensielle kunder når de søker etter bedrifter på Google.
Det kort svaret er betydelig mer enn konkurrentene dine. Om bedriften din har dobbelt så mange så fremstår din bedrift som åpenbart oftere valgt. Antallet må også overstige et minimum på 30 vurderinger. Befinner bedriften din seg i Oslo, Trondheim eller Bergen sentrum bør dette minimumsmålet settes høyere. Dersom bedriften har få omtaler skapes det tvil om bedriften er videre aktiv og selv med 5-stjerners score kan man miste tillit til at dette er vurdering reell om det er basert på kun et fåtall vurderinger. Mange mistenker bedrifter for å få ansatte og venner til å skrive vurderinger. Er antall vurderinger høyt så får man god tillit til at det er ekte kunder som stort sett står for stjerne-scoren.
På en score med opptil fem stjerner bør man ideelt sett ha 4,7 til 4,9 i snittscore. 5 stjerner i snitt frarådes da det fremstår for godt til å være sant. En slik perfekt score kan vekke mistanke om at man har insentivert innsamling, bare spurt fornøyde kunder eller at det er reviews fra venner, bekjente eller falske brukere.
Din snittscore bør også være høyere enn konkurrentene dine. Jo høyere snittscore, jo mergodt valg fremstår du å være.
Snittscoren sees alltid i sammenheng med antall reviews. Antall reviews øker tilliten til at snittscore er representativ for virkeligheten, samtidig som det indikerer hvilke bedrifter som blir oftest valgt. Din bedrift vil derfor score bedre med 4,8 i snitt fra 86 omtaler, til forskjell fra konkurrenten din med snitt på 5,0 basert på 14 omtaler.
Ikke fortvil, en negativ omtale kan snus til noe positivt for bedriften din, dersom det håndteres på rett måte. Les denne artikkelen om hvordan man svarer på negative omtaler.
Det er meget verdifullt å også ta til seg hva kunden klager på i en negativ omtale. Evaluer tiltak bedriften kan gjøre for å unngå at flere opplever det samme i fremtiden.
Litt om litt. Etabler en rutinemessig innsamling av reviews slik at du både når og overgår mål over tid. Grunner til dette er:
Vi i Treffsikker AS brenner for å hjelpe bedrifter med digital markedsføring og spesielt dette med online vurderinger. Sammen kan vi hjelpe dere i å komme i gang med å ta opp konkurransen, samt bli det åpenbare valget blant dem som søker etter dine tjenester og produkter.
Vi svarer deg snarlig dersom du sender oss en epost på [email protected]
Send oss en melding.
Vi ser frem til å høre fra deg!